سولمبه

سولمبه

سولمبه

سولمبه

سرطان ناخن شست پا

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۳۶ ق.ظ

سرطان ناخن شست پا

سرطان ناخن پا ،علائم سرطان ناخن پا،سرطان ناخن،سرطان ناخن چیست،سرطان ناخن دست،سرطان ناخن ملانوم،سرطان ناخن درمان دارد،علائم سرطان ناخن،علاعم سرطان ناخن،شکل سرطان ناخن،عکس سرطان ناخن،علائم سرطان ناخن چیست،سرطان ملانوما ناخن،علائم سرطان ملانوم ناخن،علائم سرطان در ناخن،علائم سرطان پوست در ناخن،علائم سرطان روی ناخن،درمان سرطان ناخن،تصاویر سرطان ناخن

سرطان ناخن

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان ناخن و علائم آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.ناخن یکی از عضو هایی است که تاثیر زیادی در زیبایی دست دارد.ناخن نیز مانند دیگر عضوهای بدن نیاز به مراقبت دارد.اگر مراقب سلامتی ناخن هایتان نباشید ممکن است سلامتی آنها به خطر بیفتد.بیشتر ما چندان توجهی به پاهای مان نمی کنیم. شاید در روز چندین بار دست ها و صورت مان را بشوییم. ولی پاها را نه. حتی اگر آن ها را آبی بزنیم به ناخن های آن معمولا توجهی نمی کنیم. در صورتی که ناخن های پا پیش آگاهی بیماری های مهمی مثل دیابت، تیروئید و بیماری های قلبی عروقی را قبل از تشدید و وخیم شدن به ما هشدار می دهند. چرا سلامت پاها را نباید دست کم بگیریم و به پا و ناخن های پا باید توجه بیشتری داشته باشیم تا بسیاری از بیماری ها را از خود دور نگه داریم.

ناخن و سرطان

در کنار کارهای منزل بسیاری از خانم ها برای خرید لباس کفش به بیرون از منزل می روند یا برای صرف شام و ناهاربه رستوران و کافی شاپ می روند عده ای هم فقط بیرون می روند تا قدم بزنند و چیزهای جدید را ببینند و سر انجام برخی دیگرهم زمانی را در آرایشگاه می گذرانند ، برخی خانم ها تصمیم به مانیکور کردن ناخن می گیرند که وقتی به آرایشگر مراجعه می کنند آرایشگر متوجه مشکلی در ناخن آنها می شود که بهتر است آن را به عنوان هشدار جدی سلامت بگوید تا ازیک مشکل جدی جلوگیری کرده باشد، مشکلی به نام تغییر رنگ روی ناخن.

علائم سرطان ناخن

کی از مهمترین علائمی که ممکن است سلامتی ناخن هایتان را بطور جدی تهدید کند خطوط تیره رنگی است که ممکن است بر روی ناخن هایتان بوجود آید. این عامل ممکن است نشان دهنده ی قارچ ,خال, ضایعات پوستی و یا سرطان سرطان ناخنباشد. گاهی این خطوط خیلی خطرناک هستند زیرا ممکن است باعث بروز سرطان شوند. سرطان ناخن را منالوها نیز می نامند.تومورهای سرطانی در همه جای بدن حتی در ناخن ها نیز ممکن است رشد کنند.این اتفاق بیشتر برای افرادی که رنج سنی آنها بیشتر از ۶۰ است به وجود خواهد آمد.اگر لکه های تیره ای را روی ناخن هایتان مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این عامل می تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است باعث بروز سرطان ناخن شود.یکی دیگر از علائم مهمی که برای ناخن ضرر دارد وجود دانه های سفید رنگ بر روی ناخن های فرد است. گاهی این مشکل می تواند بر اثر ضربه به وجود آمده باشد اما در بعضی مواقع این مشکل از دوران کودکی فرد وجود دارد. در این صورت باید فرد حتما به پزشک مراجعه نماید تا با بررسی های دقیق عامل آن مشخص شود و در صورت نیاز اقدام به درمان وی کرد. اگر شاهد بروز تغییراتی غیر معمول در ناخن هایتان شدید بهتر است هرچه زوتر به پزشک مراجعه نمایید. اگر دیدید که ناخن هایتان تیره شده اند و یا اینکه تغییر رنگ داده اند و زرد شده اند و یا دچار شکنندگی شده اند حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و مشکل را مطرح کنید تا مورد درمان قرار گیرید و سلامتی ناخن هایتان برگردد.اگر زیر ناخن پا یک خط تیره مستقیم مشاهده می کنید ممکن است ملانوما یا سرطان ناخن باشد. معمولا این خط از ریشه ناخن شروع شده و تا نوک آن می رسد. متخصص پوست و مو به راحتی با یک معاینه ساده آن را تشخیص می دهد و درمان می کند.

ناخن و تیروئید

اگر پوست پاها خشک و ناخن آن ها شکننده است و استفاده از انواع نرم کننده و مرطوب کننده ها هم تاثیر مطلوبی ندارد، ممکن است غده تیروئید دچار مشکل باشد. این غده مسوول ترشح هورمون های تنظیم کننده فشارخون، سوخت و ساز سلولی، رشد بافت ها و سیستم عصبی است. متخصصی به نام دکتر مارلین رید (Marlene Reid) در این باره می گوید : ” اگر ترک های پا با استفاده از کرم های مرطوب کننده درمان نشود، پوست پاها خشک و ناخن های پا شکننده باشد یک آزمایش خون برای بررسی هورمون های تیروئید برای بیمار تجویز می کنیم.”

ناخن و بیماری های قلبی عروقی

اگر موی روی انگشتان پا به طور ناگهانی ریخته ممکن است علت آن بیماری های قلبی عروقی است که در نتیجه عدم گردش مناسب خون می باشد. دکتر سوزان فوچس (Suzanne Fuchs) اعتقاد دارد : “باید به علائمی مثل ریزش موی مچ و انگشتان پا و پوست نازک و براق آن توجه کرد. چون ممکن است یکی از رگ های پا گرفته شده باشد و مانع از جریان گردش خون در پاها شود.” یک بررسی ساده پزشک به راحتی می تواند تشخیص دهد آیا عروق و رگ ها گرفته شده اند یا خیر و به راحتی آن را درمان کند.

ناخن و دیابت

گلوکز کنترل نشده باعث گردش ضعیف جریان خون در پاها شده و به اعصاب آن صدمه می زند و مانع از رسیدن خون به پاها می شود. اگر به هر دلیلی مثل پوشیدن یک کفش نامناسب پاها زخم می شود می تواند از علائم اولیه ابتلا به دیابت باشد. وجود علامت های دیگری مثل خواب رفتن یا بی حسی پاها این هشدار را به شما می دهد که حتما یک آزمایش خون بدهید.

ناخن و نقرس

اگر انگشت بزرگ پا متورم و دردناک شده ممکن است پیش آگهینقرس باشد. نوعی از بیماری آرتریت که بیشتر مفصل انگشت بزرگ پا را درگیر می کند. اسید اوریک موجود در غذاها به وسیله ادرار دفع می شود ولی استفاده زیاد از گوشت قرمز و الکل، که حاوی مقدار زیاد اورین (Urine) است باعث افزایش بیش از حد اسید اوره خون می شود که کلیه ها نمی توانند آن را از طریق ادرار دفع کنند. در نتیجه اوره در مفاصل پا و مچ دست جمع و باعث تورم و درد می شود. شاید استفاده از مسکن ها برای مدت کوتاهی مفید باشد ولی بهترین کار مراجعه به پزشک و حذف یا محدود کردن انواع گوشت های قرمز و الکل از برنامه غذایی است.

ناخن و عفونت جداره داخلی قلب

اگر رگه های ریز قرمز رنگ زیر ناخن های پا مشاهده می کنید ممکن است در نتیجه پاره شدن مویرگ ها در نتیجه وجود یک نوع عفونت درجداره داخلی قلب باشد. افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی، ایدز، دیابت و سرطانی که شیمی درمانی می شوند بیشتر باید به این علائم دقت کنند. اگر این خون ریزی های کوچک را مشاهده می کنید با مراجعه به پزشک و بررسی قلب و آزمایش خون می توانید به راحتی این عفونت را قبل از صدمه زدن به قلب درمان کنید.

ناخن و سرطان ریه و بیماری های قلبی

ناخن های پهن و گرد پیش آگهی سرطان ریه و بیماری های قلبی است. اگر هم در انگشتان پا هم دست این علامت را می بینید ممکن است حتی عفونت ریه یا بیماری های روده در کار باشد. این بیماری ها مشکلاتی در گردش خون به وجود می آورد که مانع از رسیدن خون به رگ ها و مویرگ ها می شود. حتی شکل ظاهری انگشتان تغییر می کند: بزرگ و گرد و پهن می شوند. چه سابقه بیماری های قلبی عروقی یا شیمی درمانی داشته باشید چه نه حتما برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

ناخن و پسوریازیس

اگر ناخن های پا صاف نیست و تورفتگی هایی مثل چاله های ریز دارد ممکن است پسوریازیس ناخن باشد. هر چند در این بیماری علائم دیگری مثل پوست خشن و پوسته پوسته همراه با خارش وجود دارد ولی در بعضی از افراد فقط ناخن پا به این بیماری خودایمنی مبتلا می شود. به هر حال خوب است ناخن های تان را به یک پزشک نشان دهید تا در مراحل اولیه با یک تزریق ساده در صورت ابتلا به پسوریازیس ناخن مشکل برطرف شود.

ناخن و کم خونی

اگر ناخن های پا حالت انحنای طبیعی خود را از دست داده اند و مثل یک قاشق چای خوری کوچک اندکی آب روی آن ها می ماند ممکن است بیماری خود ایمنی لوپوس، کم خونی یا فقر آهن داشته باشید. این مشکل را هم با یک آزمایش خون ساده می توانید مشخص کنید تا براحتی درمان شود.

ناخن و صدمه دیدن دستگاه عصبی

اگر ناگهان شکلی از انحنا را در ناخن های پا مشاهده کردید که به نظر غیر طبیعی می رسد ممکن است در نتیجه صدمه دیدن سیستم عصبی باشد. اگر بی حسی و عدم تعادل و تحلیل ماهیچه ها را هم مشاهده کردید حتما به متخصص مراجعه کنید.

هشدار در مورد تغییر رنگ ناخن

بعضی خانمها خط های سیاهی در ناخن شان وجود دارد که بعضی از آنها می خواهند با لاک های تیره این خط های تیره را بپوشانند، ممکن است بعضی ها فکر کنند عفونت ناشی از قارچ است اماباید نسبت به تغییر ناخن هوشیار باشید مخصوصا اگر رنگ ناخن به قهوه ای ،آبی تیره و سیاه تبدیل شود.

رابطه رنگ ناخن و سرطان

اگر خط ممتد قهوه ای روی ناخن دیدیدممکن است نشانه سرطان باشد، در بسیاری از موارد تومورها زیر ناخن رشد می کنند و اگر دیدید رنگ ناخن تغییر کرده است سریعا بایدشک کنید شاید تومور خطرناکی باشد در چنین شرایطی حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. کارشناسان بیان می کنند اگر رنگ ناخن تغییر کرد یادچار خونریزی شد و بدون هیچ توقفی رشدکردبایدسریعابه پزشک مراجعه کرد چرا که اینها علائمی هشدار دهنده از بیماری های خطرناک هستند. شاید این نشانه ها چیزهای ساده ای به نظر رسد اما چنین نیست ممکن است ،هر شخصی دچاربیماری سرطان ناخن شود به همین دلیل نمی توانیم تغییرات ناخن را دست کم بگیریم وبا اشتراک گذاشتن این مطالب در فضاهای مجازی دیگران را آگاه کنید.

لکه های سیاهرنگ و سرطان

ملک زاده در خصوص لکه های سفید در ناخن گفت:سفید شدن آشکار تمامی سطح ناخن می تواند نشانه‌ای از کم خونی یا بیماری کبد محسوب شود اما پیدایش لکه های کوچک سفید رنگ خبر از بیماری یا حتی کمبود ترکیبات معدنی نمی دهد. وی خاطر نشان کرد:وجود لکه های کوچک سفید رنگ در ناخن می توانند ناشی از اشکال موضعی در تشکیل کراتین،زدایش بی رویه و شدید کوتیکول یا حتی وارد شدن ضربات مکرر به ناخن باشند. این متخصص با بیان اینکه پیدایش هرگونه لکه سیاهرنگ در ناخن را باید مهم تلقی نمود،افزود:لکه سیاهرنگی که به رغم رشد مرتب ناخن همچنان در محل خود ثابت می ماند اعم از اینکه شبیه به یک خال بوده و یا به شکل میله ای باشد،می تواند نخستین نشانه سرطان بدخیم ملانوم در نظر گرفته شود. عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: کبودی گسترده همه ناخن ها نشانه اشکال در گردش خون و نارسایی قلب است و باید در صورت بروز حتما به پزشک مراجعه نمود.

ناخن سفید

اگر ناخن ها سفید باشد و با حلقه ای از رنگ تیره احاطه شده ، می تواند نشانه ای ازمشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این تصویر ، شما می توانید ببینید انگشتان نیز زردی دارند که همین یکی دیگر از نشانه ای از مشکلات کبدی است.

ناخن های زرد

یکی از شایع ترین علل ایجاد ناخن های زرد عفونت های قارچی است. با بدتر شدن اوضاع عفونت بستر ناخن ممکن است به عقب رانده شود و ناخن ها ضخیم شده و فرو ریخته شود. در موارد نادر، ناخن های زرد می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی مانند بیماری تیروئید شدید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشد.

ناخن مایل به آبی

ناخن ها با رنگ مایل به آبی می توانند به معنای این باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این می تواند نشان دهنده عفونت در ریه ها ، مثل ذات الریه باشد. اندکی رنگ مایل به آبی هم ممکن است دیابت را نشان دهد.

ناخن مواج

سطح ناخن موج دار و یا حفره دار میتواند نشانه های اولیه پسوریازیس و یا آرتریت های التهابی باشد . تغییر رنگ ناخن مشترک است ؛ پوست زیر ناخن قهوه ای مایل به قرمز به نظر می رسد.پسوریازیس یک بیماری پوستی است که در ناخن شروع می شود .

ناخن های ترک خورده

خشکی ، شکنندگی ناخن ها که دائما ترک ترک شده اند با بیماری تیروئید در ارتباط است.البته اگر با رنگ زرد همراه شود احتمال دارد به علت یک عفونت قارچی باشد.

ناخن پف آلود

اگر پوست اطراف ناخن ، قرمز و پف کرده به نظر برسد ، به عنوان التهاب ناخن شناخته شده است و شاید در نتیجه لوپوس و یا یکی دیگر از بیماری های بافت همبند ناخن باشد.

خط تیره زیر ناخن

خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. آنها گاهی اوقات به ملانوم ، خطرناک ترین نوع سرطان پوست ایجاد می شود.

ناخن کنده شده

گاز گرفتن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی باشد اما در برخی موارد نشانه اضطراب است که می توانند از درمان سود ببرند. ناخن جویدن و کندن آن به اختلال وسواس ارتباط دارد.اگر شما نمی توانید اینکار را متوقف کنید حتما از یک دکتر کمک بگیرید .

بیشتر بخوانید : التهاب کنار ناخن شست پا ♥ سرطان دست چپ

  • کامران کامرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی